Nowe technologie nam niestraszne…
Projekt „Nowe rozwiązania ICT szansą na doskonalenie zawodowe nauczycieli
Zespołu Szkół im. B. Prusa w Częstochowie”
Od wielu lat młodzież Zespołu Szkół im. B. Prusa w Częstochowie wyjeżdża na zagraniczne staże, by doskonalić swoje umiejętności zawodowe u tamtejszych przedsiębiorców. W ostatnim okresie przywilej ten stał się jednak udziałem kadry pedagogicznej, która w ramach unijnego projektu „Nowe rozwiązania ICT szansą na doskonalenie zawodowe nauczycieli”, wyjechała na Teneryfę do Puerto de la Cruze. Nauczyciele specjalizujący się w różnych przedmiotach (ogólnokształcących i zawodowych) zdobywali wiedzę na temat nowatorskich rozwiązań technologicznych i nowoczesnych metod pracy z uczniami do wykorzystania na co dzień.
Trwające dziesięć dni szkolenie prowadzili profesjonalni trenerzy. Elena Lukashevich i Jorge Garcia Rodriguez dzielili się z uczestnikami kursu wiedzą na temat zasad działania internetowej tablicy – Padlet oraz wielu aplikacji (m.in: Figma, Quizlet, Actionbound, Baamboozle) i przekonywali, że umiejętność korzystania na lekcji z nowoczesnych technologii stwarza pedagogom nowe możliwości pracy z młodzieżą. Pierwsza z wymienionych aplikacji (Figma) jest narzędziem do projektowania, pozwalającym, zarówno nauczycielom, jak i uczniom, na jednoczesną pracę nad wspólnym przedsięwzięciem. To, co ją wyróżnia to fakt, że działa bezpośrednio w przeglądarce, dzięki czemu dostęp do stworzonego interfejsu, grafiki czy szablonu możliwy jest z dowolnego urządzenia. Kolejna (Qoizlet) jest doskonałym narzędziem wspierającym pedagogów w procesie angażowania uczniów na wszystkich poziomach poprzez materiały oparte na programach nauczania, interaktywne metody nauki i gry. Przy pomocy następnej aplikacji (Actionbound) można przygotować typową grę terenową z wykorzystaniem koordynat GPS lub matematyczną grę terenową, nie wykorzystując GPS-u. Ostatnia (Baamboozle) – służy do tworzenia gier dydaktycznych do wykorzystania podczas zajęć lekcyjnych i różnych działań bibliotecznych; umożliwia nie tylko tworzenie własnych treści, ale daje też dostęp do szerokiej bazy zasobów zgromadzonych przez innych nauczycieli. Uczniowie mogą grać samodzielnie lub prowadzić rozgrywki grupowe. Z kolei Padlet może być używany przez młodzież i nauczycieli do zamieszczania notatek na wspólnej stronie. Mogą one zawierać linki, filmy, obrazy i pliki dokumentów.
Wiedzę i umiejętności wyniesione z zajęć nauczyciele testowali już w Puerto de la Cruze, wypełniając testy, nagrywając filmy edukacyjne i tworząc do nich pytania, uczestnicząc w grze terenowej oraz tworząc własne gry (z wykorzystaniem poznanych na miejscu zasobów, np. „Częstochowa – Stare Miasto”, „Murale Częstochowy”, „Spacer po Rakowie”, „Puerto – plaże”) oraz gry edukacyjne (Lasy na Ziemi, Balans bieli, Zabytki Polski, Stolica Polski), interaktywne prezentacje, obrazy i przewodniki do wykorzystania na zajęciach stacjonarnych, i wiele, wiele innych…
Wyjazd w ramach mobilności przyczynił się do rozwoju nie tylko praktycznych, ale także językowych umiejętności kadry pedagogicznej, która przebywając poza granicami kraju, czyniła postępy w zakresie komunikowania się w języku angielskim oraz uczyła się podstaw języka hiszpańskiego.
Pobyt na obczyźnie sprzyjał również rozwojowi kompetencji kulturowych. W czasie wolnym od zajęć nauczyciele z Prusa mieli okazję spacerować po historycznym La Orotava, odbyli rejs statkiem do Los Gigantes, odpoczywali w La Lagunie i Santa Cruz, podziwiali piękno Anaga Country Park oraz Masca i Punto de Teno oraz wspinali się na wulkan Teide.
Po powrocie do Polski, dyrektor szkoły – Dariusz Rataj – i koordynator projektu – Barbara Tryba – wręczyli uczestnikom dokument potwierdzający udział w mobilności „Nowe rozwiązania ICT szansą na doskonalenie zawodowe nauczycieli Zespołu Szkół im. B. Prusa w Częstochowie”. Miesiąc później, biorący udział w kursie nauczyciele dzielili się wiedzą i umiejętnościami nabytymi w Puerto de la Cruze z pozostałą częścią grona pedagogicznego w ramach – specjalnie na ten cel zorganizowanego – szkolenia. Zwieńczeniem zaś przedsięwzięcia był pokaz filmów prezentujących najciekawsze, wyjątkowo piękne miejsca Teneryfy, które dane im było zobaczyć w czasie wolnym od zajęć. I.C.